Vzděláváme a slaďujeme

Obavy, strachy a tréma – pro pedagogy

Obavy, strachy a tréma pro pedagogy

Vzdělávací program pro pedagogické pracovníky uměleckých škol, pedagogy volnočasových aktivit, pedagogy základních a středních škol, vychovatele a asistenty pedagoga, jejichž žáci a studenti veřejně vystupují nebo prezentují.

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny (45 minut). Ve workshopu se střídají teoretické a praktické části. 

Počet účastníků: 0-40 (dle velikosti pedagogického sboru)

Cena: 25.000 Kč (plus cestovní náhrady) – platí pro jedno opakování do počtu 40 osob, v případě větších kolektivů naceníme individuálně

Obsah: 

  • Co jsou to obavy a strachy a jak se od nich liší tréma
  • Jak fungují emoce a jak s nimi pracovat
  • Pět klíčových dovedností pedagoga
  • Práce s chybou
  • Hodnocení a oceňování
  • Příprava před vystoupením
  • Komunikace s rodiči
  • Jak se stát zdrojem bezpečí a kotvou vystupujícího žáka/studenta
  • Co říkat a co naopak ne
  • Techniky zvládání trémy
  • Bonusová technika, kterou si během workshopu dotvoříte na míru svému oboru – a je jedno jestli učíte hudební nástroj, dramatickou výchovu, tanec, zpěv nebo něco docela jiného
  • A dárek pro rodiče dětí, aby pochopili vaši práci a byli pro vás i svoje dítě pomocí a oporou

Poptávkový formulář najdete na konci stránky, nebo můžete použít i ten v kontaktech. Těšíme se na vás.

Pokud vás zajímá víc – níže najdete detailní popis a představení lektorky.

Cíl školení:

Účastníci

  • rozumí svým žákům/studentům a jejich pocitům
  • dokáží vytvářet bezpečné prostředí pro rozvoj svých žáků/studentů
  • umí pracovat s obavami, strachem i trémou
  • považují trému za normální součást výkonu
  • aktivně dokáží využít zásobník technik pro svoje žáky/studenty
  • dokáží vytvořit techniku pro práci s trémou na míru kterémukoli žákovi/studentovi i oboru (hudební nástroj, zpěv, tanec, herectví aj.)
  • komunikují sebevědomě a kvalitně nejen se žáky/studenty, ale i s jejich rodiči

Popis jednotlivých částí:

  • ÚVOD
  • Představení a seznámení – aktivní část s reflexí vlastní zkušenosti s trémou
  • Emoce – fungování emocí a jejich regulace – teoretická část s praktickými příklady
  • Obavy, strach a tréma – teoretická část důležitá pro pochopení fungování trémy
  • Pět klíčových dovedností pro práci s trémou – aktivní část během které se účastníci prakticky seznámí s konkrétními postupy pro práci s trémou a zreflektují si svoje aktuální postupy z pohledu moderních metod pro práci s tímto tématem
  • Komunikace – praktický blok s cílem pochopit, proč věty „které se takhle prostě říkají“ mohou nadělat více škody než užitku a jak je změnit tak, aby skutečně pomáhaly. Součástí tohoto bloku je i ukázání si konkrétních vět a komunikačních obratů a dárek pro všechny účastníky
  • PAUZA
  • Od nátlaku a musíš k pozitivní motivaci – ukázka šesti praktických postupů, kterak nabídnout pozitivní motivaci v každé situaci
  • Pět technik první pomoci při náročných emocích – praktický nácvik technik, které jsou specificky navržené tak, aby k jejich využití nebylo potřeba nic speciálního, protože ticho, klid a samota nejsou často před vystoupením k dispozici a my chceme nabídnout skutečně praktické nástroje pro práci s trémou
  • Tvorba techniky na míru – praktický a interaktivní blok, kde si každý z vás vytvoří techniku na míru pro svůj specifický obor a pro svoje konkrétní žáky
  • Kontext – velmi praktický blok o tom, že na trému dětí a mladých mají vliv i okolní podmínky a další lidé. Nabídneme vám praktický návod na komunikaci s rodiči, kteří to často myslí dobře, ale vašemu pohledu nemusí úplně rozumět.
  • ZÁVĚR – aktivně vedené společné shrnutí a zakončení workshopu
  • Po skončení workshopu účastníkům dáme k dispozici praktická karty pro komunikaci s rodiči.

 

LEKTOŘI/KY

Alžběta Eli Axmann – lektorka a metodička se zkušeností ze školního i firemního prostředí 

Veronika Senciová – dlouholetá lektorka, herečka, režisérka, moderátorka

OHLASY ÚČASTNÍKŮ (needitováno):

  • „Seminář  názorně a srozumitelně definoval rozdílnosti mezi obavami – strachem – trémou. Zároveň zvědomění  a pojmenování emocí vede k pochopení situace a momentálního stavu, to považuji pro sebe velmi užitečné potvrzení mých úvah a snahy takové situace řešit. V tom byl pro mě seminář přínosem.“
  • „Díky semináři si snad lépe poradím s méně odvážnými dětmi. Spoustu nápadů bych do výuky ráda zařadila. Techniky na uklidnění  budou důležitá i pro mne samotnou. A způsob, jak komunikovat s rodiči, byl pro mne určitě přínosem.“
  • „Rád jsem se semináře zúčastnil, protože jsem vždy před vystoupením chtěl děti podpořit při zjevné trémě. A nebyl jsem si jistý, zda to dělám dobře. Seminář byl velmi přínosný a zejména oceňuji kartičku (tahák), do kterého můžu rychle nahlédnout.“
  • „Seminář byl velice příjemný, paní lektorka dovedla velmi srozumitelně reagovat na každou otázku a situaci. Rozhodně jsem si odnesla spoustu zajímavých podnětů.“
  • „Seminář se mi líbil. V 1.polovině jsem si potvrdila, že všechno s žáky už dělám. V 2.části semináře mě zaujala pětice cvičení na trému, určitě to zkusím. Také do výuky zařadím pozitivní slovní formulace (nepoužívat slova špatně, cvičit atd.). Paní lektorka byla milá, otevřená našim dotazům.“
  • „Líbilo se mi, že seminář byl dobře strukturovaný. Přišla mi dobře vyvážená teoretická část i praktické tipy. Dozvěděli jsme se spoustu klíčových dovedností, jak udělat trému snesitelnější. Líbilo se mi, že jsme si mohli vyzkoušet techniky k uklidnění emocí. Inspirativní jsou nápady na věty před vystoupením.“
  • „Seminář Strachy, obavy a tréma žáků mě zaujal praktickými ukázkami a konkrétními návody, jak s trémou u žáků pracovat. Ve vlastní výuce jsem se začal vyhýbat slovu „chyba“ a více se do hloubky ptám žáků na jejich pocity, které měli před vystoupením v uplynulém školním roce, abychom mohli společně pracovat na případných negativních prožitcích. Oceňuji také osobní příklady a zkušenosti paní lektorky.“
  • „Za seminář Strachy a obavy dětí velmi děkujeme! Pro mne osobně byl seminář jeden z inspirativních, kdy si člověk srovná myšlenky a uvědomí, že cesta, kterou jde, je správná a má smysl ji dále rozvíjet. Být pro žáky oporou a kotvou je základ pedagogického úspěchu a radosti. A i tréma se pak mnohem lépe zvládá.“
  • „Seminář byl přínosný, líbil se mi. Uvědomila jsem si, kolik věcí v dobrém používám. Získala jsem všeobecný přehled o slovech a jejich významu. Zároveň jsem si i ujasnila, jak bych chtěla slova „stres“, „obava“ a „chyb“ používat i v pozitivním smyslu, i když slova zní přirozeně negativně.  Naopak si myslím, že s těmito slovy budu pracovat ještě více, aby se jich mí žáci již tolik nebáli. Zajímavá mi přišla praktická cvičení, která mi připomněla i má (používám z jógy a z praktické příručky o panice).“