Obavy, strachy a tréma – pro pedagogy
Obavy, strachy a tréma pro pedagogy
Vzdělávací program pro pedagogické pracovníky uměleckých škol, pedagogy volnočasových aktivit, pedagogy základních a středních škol, vychovatele a asistenty pedagoga, jejichž žáci a studenti veřejně vystupují nebo prezentují.
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny (45 minut). Ve workshopu se střídají teoretické a praktické části.
Počet účastníků: 0-40 (dle velikosti pedagogického sboru)
Cena: 25.000 Kč (plus cestovní náhrady) – platí pro jedno opakování do počtu 40 osob, v případě větších kolektivů naceníme individuálně
Obsah:
- Co jsou to obavy a strachy a jak se od nich liší tréma
- Jak fungují emoce a jak s nimi pracovat
- Pět klíčových dovedností pedagoga
- Práce s chybou
- Hodnocení a oceňování
- Příprava před vystoupením
- Komunikace s rodiči
- Jak se stát zdrojem bezpečí a kotvou vystupujícího žáka/studenta
- Co říkat a co naopak ne
- Techniky zvládání trémy
- Bonusová technika, kterou si během workshopu dotvoříte na míru svému oboru – a je jedno jestli učíte hudební nástroj, dramatickou výchovu, tanec, zpěv nebo něco docela jiného
- A dárek pro rodiče dětí, aby pochopili vaši práci a byli pro vás i svoje dítě pomocí a oporou
Poptávkový formulář najdete na konci stránky, nebo můžete použít i ten v kontaktech. Těšíme se na vás.
Pokud vás zajímá víc – níže najdete detailní popis a představení lektorky.
Cíl školení:
Účastníci
- rozumí svým žákům/studentům a jejich pocitům
- dokáží vytvářet bezpečné prostředí pro rozvoj svých žáků/studentů
- umí pracovat s obavami, strachem i trémou
- považují trému za normální součást výkonu
- aktivně dokáží využít zásobník technik pro svoje žáky/studenty
- dokáží vytvořit techniku pro práci s trémou na míru kterémukoli žákovi/studentovi i oboru (hudební nástroj, zpěv, tanec, herectví aj.)
- komunikují sebevědomě a kvalitně nejen se žáky/studenty, ale i s jejich rodiči
Popis jednotlivých částí:
- ÚVOD
- Představení a seznámení – aktivní část s reflexí vlastní zkušenosti s trémou
- Emoce – fungování emocí a jejich regulace – teoretická část s praktickými příklady
- Obavy, strach a tréma – teoretická část důležitá pro pochopení fungování trémy
- Pět klíčových dovedností pro práci s trémou – aktivní část během které se účastníci prakticky seznámí s konkrétními postupy pro práci s trémou a zreflektují si svoje aktuální postupy z pohledu moderních metod pro práci s tímto tématem
- Komunikace – praktický blok s cílem pochopit, proč věty „které se takhle prostě říkají“ mohou nadělat více škody než užitku a jak je změnit tak, aby skutečně pomáhaly. Součástí tohoto bloku je i ukázání si konkrétních vět a komunikačních obratů a dárek pro všechny účastníky
- PAUZA
- Od nátlaku a musíš k pozitivní motivaci – ukázka šesti praktických postupů, kterak nabídnout pozitivní motivaci v každé situaci
- Pět technik první pomoci při náročných emocích – praktický nácvik technik, které jsou specificky navržené tak, aby k jejich využití nebylo potřeba nic speciálního, protože ticho, klid a samota nejsou často před vystoupením k dispozici a my chceme nabídnout skutečně praktické nástroje pro práci s trémou
- Tvorba techniky na míru – praktický a interaktivní blok, kde si každý z vás vytvoří techniku na míru pro svůj specifický obor a pro svoje konkrétní žáky
- Kontext – velmi praktický blok o tom, že na trému dětí a mladých mají vliv i okolní podmínky a další lidé. Nabídneme vám praktický návod na komunikaci s rodiči, kteří to často myslí dobře, ale vašemu pohledu nemusí úplně rozumět.
- ZÁVĚR – aktivně vedené společné shrnutí a zakončení workshopu
- Po skončení workshopu účastníkům dáme k dispozici praktická karty pro komunikaci s rodiči.
LEKTOŘI/KY
Alžběta Eli Axmann – lektorka a metodička se zkušeností ze školního i firemního prostředí
Veronika Senciová – dlouholetá lektorka, herečka, režisérka, moderátorka
OHLASY ÚČASTNÍKŮ (needitováno):
- „Seminář názorně a srozumitelně definoval rozdílnosti mezi obavami – strachem – trémou. Zároveň zvědomění a pojmenování emocí vede k pochopení situace a momentálního stavu, to považuji pro sebe velmi užitečné potvrzení mých úvah a snahy takové situace řešit. V tom byl pro mě seminář přínosem.“
- „Díky semináři si snad lépe poradím s méně odvážnými dětmi. Spoustu nápadů bych do výuky ráda zařadila. Techniky na uklidnění budou důležitá i pro mne samotnou. A způsob, jak komunikovat s rodiči, byl pro mne určitě přínosem.“
- „Rád jsem se semináře zúčastnil, protože jsem vždy před vystoupením chtěl děti podpořit při zjevné trémě. A nebyl jsem si jistý, zda to dělám dobře. Seminář byl velmi přínosný a zejména oceňuji kartičku (tahák), do kterého můžu rychle nahlédnout.“
- „Seminář byl velice příjemný, paní lektorka dovedla velmi srozumitelně reagovat na každou otázku a situaci. Rozhodně jsem si odnesla spoustu zajímavých podnětů.“
- „Seminář se mi líbil. V 1.polovině jsem si potvrdila, že všechno s žáky už dělám. V 2.části semináře mě zaujala pětice cvičení na trému, určitě to zkusím. Také do výuky zařadím pozitivní slovní formulace (nepoužívat slova špatně, cvičit atd.). Paní lektorka byla milá, otevřená našim dotazům.“
- „Líbilo se mi, že seminář byl dobře strukturovaný. Přišla mi dobře vyvážená teoretická část i praktické tipy. Dozvěděli jsme se spoustu klíčových dovedností, jak udělat trému snesitelnější. Líbilo se mi, že jsme si mohli vyzkoušet techniky k uklidnění emocí. Inspirativní jsou nápady na věty před vystoupením.“
- „Seminář Strachy, obavy a tréma žáků mě zaujal praktickými ukázkami a konkrétními návody, jak s trémou u žáků pracovat. Ve vlastní výuce jsem se začal vyhýbat slovu „chyba“ a více se do hloubky ptám žáků na jejich pocity, které měli před vystoupením v uplynulém školním roce, abychom mohli společně pracovat na případných negativních prožitcích. Oceňuji také osobní příklady a zkušenosti paní lektorky.“
- „Za seminář Strachy a obavy dětí velmi děkujeme! Pro mne osobně byl seminář jeden z inspirativních, kdy si člověk srovná myšlenky a uvědomí, že cesta, kterou jde, je správná a má smysl ji dále rozvíjet. Být pro žáky oporou a kotvou je základ pedagogického úspěchu a radosti. A i tréma se pak mnohem lépe zvládá.“
- „Seminář byl přínosný, líbil se mi. Uvědomila jsem si, kolik věcí v dobrém používám. Získala jsem všeobecný přehled o slovech a jejich významu. Zároveň jsem si i ujasnila, jak bych chtěla slova „stres“, „obava“ a „chyb“ používat i v pozitivním smyslu, i když slova zní přirozeně negativně. Naopak si myslím, že s těmito slovy budu pracovat ještě více, aby se jich mí žáci již tolik nebáli. Zajímavá mi přišla praktická cvičení, která mi připomněla i má (používám z jógy a z praktické příručky o panice).“

